Vorige week werden heel wat gezinnen getroffen door de watersnood. Febelfin en de financiële sector zijn met hun gedachten bij de slachtoffers, maar staan ook klaar om de getroffen gezinnen te helpen met het zoeken naar een oplossing voor hun financiële problemen.
De overstromingen en zware regenval van vorige week hebben een enorme schade veroorzaakt.
Personen en gezinnen die hierdoor moeilijkheden hebben met de terugbetaling van hun woonkrediet, sporen we aan om snel contact op te nemen met hun bank of kredietgever, om samen te bekijken welke oplossingen er mogelijk zijn.
Samen kan er gezocht worden naar een oplossing voor jouw specifieke situatie om zo deze moeilijke periode zo goed mogelijk te overbruggen.
Ook wanneer je je nog niet in financiële moeilijkheden bevindt, maar die eventueel wel verwacht, kan je om hulp vragen bij je kredietgever.
Dat kan bijvoorbeeld een tijdelijk uitstel van terugbetaling van kapitaal zijn van je hypothecair krediet. Een maandelijkse terugbetaling bestaat uit een deel kapitaal en uit een deel interest.
Om de maandelijkse last te verminderen, kan je nagaan of een tijdelijk uitstel van de terugbetaling van kapitaal mogelijk is.
Kredietgevers zijn bereid om met de nodige spoed de dossiers samen te overlopen en snel naar een oplossing te zoeken. Elke situatie is verschillend, en kredietgevers zullen dus ook elk dossier individueel bekijken, en daarbij proberen om de financiële problemen zoveel als mogelijk te verlichten.
Hier kan je meer informatie vinden over welke concrete maatregelen er kunnen genomen worden om de financiële maandlast van een hypothecair krediet te verminderen.
Kredietgevers zullen ook samenwerken met de verzekeraars om snel, en met het nodige overleg, elk dossier te bekijken, zodoende kan gestart worden aan de heropbouw na de geleden schade.
De sector staat klaar om hulp te bieden waar mogelijk, en hun maatschappelijke rol op te nemen in de ondersteuning van de getroffen gezinnen.